A világ egyik legismertebb békeszimbólumának támogatásával a Non-Violence Project (Erőszakmentességi Projekt) több mint 30 országban oktatja a gyermekeket és fiatalokat. Most a szervezet egy újabb lépést tesz – a Gallerix-szel együttműködve a művészet hangja lesz a békéért. Maria Norberg, a Non-Violence Project kommunikációs és partnerségi vezetője mesél többet.
El tudná röviden mondani a Non-Violence Project hátterét és alapítását?
– A Non-Violence Project Foundation-t 1993-ban alapították, amikor a szervezet megszerezte a jogokat A Csomózott Revolver szimbólumhoz – ezt a művet Carl Fredrik Reuterswärd készítette barátja, John Lennon 1980-as meggyilkolása után. Azóta az alapítvány világszerte inspirálja, bevonja és oktatja a gyerekeket, fiatalokat, tanárokat és sportedzőket a békés konfliktuskezelésre a „Schools for Peace” és „Sports for Peace” iskolai programokon keresztül.
Több mint 10 millió ember vett részt eddig képzéseinken, célunk, hogy 2030-ig 20 millió embert érjünk el. A szimbólum – ma a világ egyik legismertebb békeszimbóluma – többek közt az ENSZ New York-i székháza előtt, Stockholmban, Pekingben, Bejrútban, Fokvárosban és Lausanne-ban is megtalálható.
A működést adományokból, partnerségekből és korlátozott számú, híres nagyköveteink által tervezett szobormásolatok értékesítéséből finanszírozzuk. Nagyköveteink közé tartozik többek között Sir Paul McCartney, Sir Ringo Starr, Muhammad Ali, Patrizia Gucci, Håkan Hellström és Meja. Több mint 30 országban vagyunk jelen, 13 nemzeti irodával, amelyek helyi oktatási és tudatformáló munkát végeznek.
Mi a legfőbb küldetésetek, és hogyan dolgoztok a társadalmi erőszak megelőzéséért?
– Küldetésünk az, hogy erőszakmegelőzést végezzünk inspiráción, részvételen és oktatáson keresztül. A „Schools for Peace” és „Sports for Peace” programok elméleti és gyakorlati modulokból állnak. A résztvevők megtanulják az önbizalom, ön- és mások iránti tisztelet fontosságát, és konfliktusokat képesek erőszak nélkül kezelni.
A programok 10 leckéből állnak három szinten, amelyeket az iskolai órákba vagy edzőpályákon lehet integrálni. 2025 őszétől digitális alkalmazásként is elérhetőek lesznek.
Van egy speciális programunk is, például a „Standing Together”, amit a lausanne-i EHL szállodaipari iskolában használnak. Ez a szállodaipari szexuális zaklatásokkal foglalkozik, és már több mint öt éve sikeresen működik.
Oktatási programjaink mellett folyamatosan dolgozunk üzenetünk terjesztésén saját csatornákon, partnerségeken, kampányokon és kollekciókon keresztül – amelyek egyszerre növelik a tudatosságot és hozzájárulnak munkánk finanszírozásához.
A Non-Violence szobor ikonikus jelképpé vált. Mi teszi ennyire időtlenné?
– A szobor önmagáért beszél. Egyetemes, világos, politikától és vallástól mentes – ezért az emberek világszerte megértik, mit jelent.
Amikor átvettük a jogokat Carl Fredrik Reuterswärdtől, elmélyítettük a jelentését oktatási programjainkkal. Célunk valódi változást létrehozni, és felkészíteni a jövő generációját a békés konfliktuskezelésre.
Hiszünk abban, hogy a kreativitás és az oktatás együtt hatékony eszköz a viselkedésformálásra. A szobor különböző formáiban évente akár 2 milliárd emberhez is eljuthat.
Kofi Annan, az ENSZ korábbi főtitkára így fogalmazott:
"The sculpture Non-Violence has not only endowed the United Nations with a cherished work of art; it has enriched the consciousness of humanity with a powerful symbol that encapsulates, in a few simple curves, the greatest prayer of man; that which asks not for victory, but for peace."
Létrehozta Carl Fredrik Reuterswärd művész barátja, John Lennon 1980-as meggyilkolása után.
Kik a célcsoportjaitok, és hogyan dolgoztok a fiatalokkal?
– Elsősorban a 7–19 éves gyerekeket és fiatalokat célozzuk meg. Programjaink eszközöket adnak számukra, hogy kiálljanak önmagukért és másokért, békésen kezeljék a konfliktusokat, és tudatos döntéseket hozzanak.
A programok a szociális és érzelmi tanulás (SEL) alapelveire épülnek, és ötvözik az elméletet, a gyakorlati feladatokat, a reflexiót és a kreativitást. Azt javasoljuk, hogy az iskolák és sportegyesületek hajtsák végre a program mindhárom szintjét, hogy a gyerekek hosszú távú és fenntartható alapot kapjanak.
Hogyan méritek a hatásotokat?
– Minden program után értékelést végzünk – a résztvevőktől és az iskolák, klubok munkatársaitól egyaránt. Az iskolák saját utánkövetése is segít a hosszú távú hatás mérésében.
Egy konkrét példa a stockholmi Fittjaskolan, ahol a békeprogram három szintjének elvégzése után a középiskolások körében a fegyveres incidensek száma felére csökkent. Ugandában is látványos eredményeket értünk el: nőtt a tanulók önbizalma, erősödött a lányok pozíciója, javult a nemek közötti egyenlőség, és csökkent a konfliktusok száma iskolán belül és kívül.
Hogyan kezdődött az együttműködés a Gallerix-szel?
– A Csomózott Revolver sokak számára erős szimbólum – így volt ez Gallerix esetében is, még az együttműködés előtt. Amikor kapcsolatba léptünk, egy közös szándék született egy olyan kollekció létrehozására, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy ezt a szimbólumot az otthonuk részévé tegyék.
Carl Fredrik Reuterswärd egyszer azt mondta, hogy az ő álma az volt, hogy a szobor minden ember otthonában ott legyen – emlékeztetőül az erőszakmentesség és a béke fontosságára. A Gallerix-szel való együttműködés révén részben valóra válthatjuk ezt az álmot.
Mit jelent számotokra, hogy az üzenetetek művészet és lakberendezés révén terjed?
– Egy olyan világban, ahol sajnos egyre gyakoribbak az erőszakos konfliktusok, látjuk az emberek növekvő igényét arra, hogy egyértelműen kiálljanak az erőszakmentesség és béke mellett. A Gallerix-en keresztül ezt több ember megteheti – a világ legismertebb erőszakmentes szimbólumával, mint a mindennapjaik része.
Hálásak vagyunk, hogy a Gallerix lehetőséget ad vásárlóinak, hogy kifejezzék elkötelezettségüket egy békésebb jövő mellett – és ezzel támogassák oktatási munkánkat is.
Mit reméltek ettől a kollekciótól?
– Reméljük, hogy a kollekció beszélgetéseket indít el – otthon, munkahelyeken és a társadalomban – a békés konfliktuskezelés fontosságáról.
Célunk, hogy minél több ember figyelmét felkeltsük munkánk iránt, hogy részt vegyenek programjainkban, és inspirációt nyerjenek ahhoz, hogy hozzájáruljanak egy békésebb világhoz – a gyerekek, a fiatalok és a jövő generációi számára.
Milyen szerepet játszanak a vállalati partnerségek hosszú távú munkátokban?
– A vállalati partnerségek kulcsfontosságúak ahhoz, hogy szélesebb körben elérjük az embereket – láthatóság és anyagi támogatás révén. Kampányokon, kollekciókon és közös kommunikáción keresztül több gyereket és fiatalt tudunk elérni. Olyan partnereket keresünk, akik osztják a víziónkat, és őszintén elkötelezettek a társadalmi változás iránt – közösen velünk.
Ha egy mondatban kellene összefoglalnod az üzeneteteket – mi lenne az?
– Inspirálunk, bevonunk és oktatunk gyerekeket és fiatalokat a békés konfliktuskezelésre – hogy a következő generáció bölcs döntéseket hozzon, tisztelettel viseltessen mások iránt, és hozzájáruljon egy biztonságosabb és békésebb világhoz.